Waarom doen ze daar in restaurants niets mee?

Waarom doen ze daar in restaurants niets mee?

Restaurants en intoleranties

Het is belangrijk dat restaurants rekening houden met intoleranties. Ze moeten in ieder geval rekening houden met voedselallergieen maar een voedselintolerantie is toch wel wat anders. Mensen die in een restaurant werken zijn meestsal niet op de hoogte van koolhydraat-intoleranties zoals fodmaps.

FODMAPs en uit eten

Als je prikkelbare darmen hebt en je bent gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen, dan wil je die liever vermijden. Ook als je uit eten gaat.

Als je de eliminatiefase van FODMAP-dieet volgt of als je al je eigen persoonlijke FODMAP-dieet volgt, dan wil je ook bepaalde fodmaps vermijden.

Zelf volg ik al 11 jaar mijn eigen aangepaste FODMAP-dieet als mijn ‘way-of-life’. Ik beperk vooral fructanen. En zelf let ik in het menu op de galactanen en polyolen. Alleen weet ik van mezelf dat ik van een heel klein beetje ui en knoflook al heel veel last krijg! Dus wat doe ik: tijdens het reserveren bij het restaurant geef ik door dat er 1 persoon geen ui en knoflook eet.

Maar dan in het restaurant…. wordt er bijna nooit iets mee gedaan. Geen enkel persoon van bijvoorbeeld de bediening die naar onze tafel komt om te vragen wie van ons degene is die geen ui en knoflook mag. En natuurlijk kan ik het alsnog zelf zeggen, wat ik ook vaak doe, maar mij gaat het erom dat ik me afvraag: “Waarom word er niets mee gedaan?”. Ik snap dat niet, ik vind het heel vreemd.

Heb jij dat ook weleens gehad?

PS: Recent heb ik hierover op TikTok een filmpje geplaatst en ik merkte dat er veel onbegrip is! Veel mensen begrijpen deze issue niet. Er wordt trouwens ook aangeven

  • Heel vaak wordt er niet naar notities gekeken, alleen naam en aantal personen.
  • Mensen maken misbruik van allergieën
  • Ze kunnen simpelweg niet onthouden welke online bestelling bij welke tafel hoort.
  • Ze verkopen standaard gerechten.
  • Het wordt niet genoteerd.
  • Je hoeft niet te verwachten dat het personeel dat ze van alle tafels gaan onthouden of er van tevoren iets doorgegeven is qua speciale eetwensen.
  • Personeel is vaak erg jong en wisselt constant.
  • Het is niet het probleem van de horeca.

Tips voor personeel restaurants

  •  Als je niets doet met de notities over allergieen en intoleranties, laat dit dan duidelijk weten.
  • Als er door wordt gegeven dat iemand een allergie of een voedselintolerantie heeft, geef dit dan duidelijk door aan de bediening. De bediening kan dan aan de mensen van de gereserveerde tafel vragen in hoeverre het gaat om een allergie of niet. Dit vinden klanten heel fijn!
  • Een voedselintolerantie is vaak niet zo ernstig als een voedselallergie maar mensen die dit hebben willen wel graag begrepen en erkend worden. Een kleine moeite om ernaar te vragen.
  • Niet bekend met FODMAP’s? Lees meer op deze website of abonneer je op mijn nieuwsbrief 🙂

Wil je reageren op mijn filmpje en dit probleem onder de aandacht brengen? Ga dan naar mijn TikTok filmpje om te reageren met jouw ervaring deel de video!

Dit is de link naar het filmpje: TikTok Restaurants FODMAP

, ,

No comments yet.

Geef een reactie