Energie bewaren tijdens je consult: tips voor de dietist

Energie bewaren tijdens je consult: tips voor de dietist

Energie bewaren tijdens je consult: 3 waardevolle tips

Als PDS-diëtist weet ik maar al te goed hoe mooi het is om die hele persoonlijke puzzel met je cliënt te leggen: samen de wirwar van triggers ontrafelen en ontdekken wat helpt voor meer rust in de buik en hoofd. Als dat lukt, geeft dat heel veel voldoening. Ja, zelfs een kick.

Maar jij weet net zo goed als ik, dat dat niet altijd lukt. Soms is het een eenvoudige puzzel van 10 stukjes, maar vaak genoeg is het zo complex als een 1000 stukjes puzzel van Jan van Haasteren. Dan is het onze taak om overzicht te houden en je cliënt hierin mee te nemen. En laat dat nou soms een flinke uitdaging zijn.

Even vanuit het perspectief van jouw cliënt: Jarenlang klachten, krijgt er maar geen grip op, mentaal heeft het zijn weerslag, maar ook sociaal, op het werk etc… Het dagelijks functioneren wordt flink beïnvloed en de behoefte aan, het liefst een snelle, oplossing is heel groot.

Vanuit de diëtist gekeken: jij voelt wellicht de druk oplopen. Je wilt zo graag je cliënt helpen, maar je kan niet alles tegelijk doen. Jij weet dat je die quick fix niet kan geven. Het behandeltraject van een complexere cliënt kost meer tijd en energie. Dat vraagt geduld van je cliënt, maar ook van jou. Ik neem je mee in 3 tips die helpen bij het bewaren van jouw oh zo belangrijke energie.

#1. Overzicht in de stortvloed van informatie

Als coach en trainer begeleid ik geregeld diëtisten. Zo ook bij energieverlies in de spreekkamer. Oorzaken van energieverlies zijn heel breed en persoonlijk. Maar laten we even de context nemen van een complexere PDS-cliënt. Het grootste energieverlies zit vaak in de enorme hoeveelheid informatie die de cliënt jou geeft, waaruit jij verbanden probeert te vinden. Jij weet als de beste hoeveel triggers er kunnen zijn voor het krijgen van klachten en wat die klachten in stand kan houden. Ook weet jij dat er inmiddels heel wat mogelijkheden zijn om PDS te behandelen.

Jouw cliënt leest daar ook waarschijnlijk over: zoekt informatie zelf op, vraagt AI om advies en wordt door het algoritme op social media meerdere keren per dag herinnert aan hoe vervelend de klachten zijn en dat dit en even later weer dat dé oplossing is. Niet alleen jij krijgt een stortvloed aan informatie in je consult te verwerken. Jouw cliënt heeft dat waarschijnlijk dagelijks. Splits je consult daarom in tweeën:

Begin met het in kaart brengen van het ‘hier en nu’: wat zijn de klachten en hoe beïnvloed dat het leven. Een voedings-klachtendagboek past ook mooi in deze fase. Dat geeft jou als diëtist direct hele waardevolle informatie voor de vervolgstappen.

Breng daarna in kaart wat je cliënt allemaal heeft gelezen, gehoord, gezien. Welke gedachten of ideeën heeft jouw cliënt hierover, welke vragen zijn er. Het bespreken van deze vragen geeft al geruststelling en overzicht.

Leg van te voren in je consult uit dat het gesprek uit deze twee delen bestaat. Zou houd je overzicht én rust in het gesprek.

#2. Blijf de verwachtingen van de behandeling bespreken

Vaak bespreken we tijdens een intake wat de verwachtingen zijn van je cliënt rond de behandeling en resultaten. Heel belangrijk, want zo kan je eerlijk en duidelijk zijn en verwachtingen waar nodig bijstellen. Maar wat er vaak ongemerkt gebeurd is dat de verwachtingen onbewust weer terug gaan naar de eerste, vaak minder realistische, verwachtingen. Dat komt omdat ons automatische brein nu eenmaal altijd voor de quick fix wilt gaan.

Blijf je hier dus van bewust en bespreek elke keer weer wat de verwachtingen zijn en stel bij waar nodig. Doe je dit niet, dan merk je dat in de energie tijdens het consult: je cliënt blijft doorvragen, ‘ja-maren’ of haalt er nog meer informatie bij en jij gaat nog harder werken. Na zo’n gesprek kan je behoorlijk uitgeput zijn.

#3. Scan jezelf tijdens het consult

Hoe bewust ben jij van jezelf tijdens een consult, van je houding, je ademhaling, je gedachten en emoties. Waarschijnlijk niet zo, zeker niet bij een complexere cliënt die veel aandacht vraagt. Wellicht ben je helemaal full focus op de cliënt, op wat er gezegd wordt, wat jij daar mee kan en vergeet je alles er om heen. Of het is zo veel wat er op je afkomt, je raakt (onbewust) wat geïrriteerd of gefrustreerd, je raakt het overzicht even kwijt en je gaat uit, uit connectie met je cliënt. Zo menselijk!!! (Ja, jij bent ook mens en geen robot. Heel normaal dat dit wat met je doet.)

Dit zijn hele logische reacties, maar vaak niet werkbaar. In beide gevallen ga je extra hard werken en verlies je dus een hoop waardevolle energie. Belangrijk dus om tijdens het consult, zeker bij de complexere cliënt, even bij jezelf in te checken. Scan jezelf even: waar zit je ademhaling, hoe zit je er letterlijk bij (verkrampt?), waar schieten je gedachten naar toe? Geef dit ook aan bij de cliënt: “Jeetje, wat gebeurd er veel met je. Ik merk dat dit wat met me doet. Ook ik moet dit even verwerken.” Hiermee geef je jezelf een adempauze, maar je cliënt ook. Ga weer ontspannen zit en adem een keer diep in en uit. Nodig je cliënt uit om mee te doen. (Twee vliegen in één klap, want de ademhaling is ook belangrijk voor een gezonde darmwerking.) Je zult merken dat je hierna veel minder in de ‘sjees-stand’ staat en energie overhoud voor de rest van de dag.

Werken op jouw manier

Zoals ik al zei, redenen van energieverlies tijdens je werk zijn heel divers en persoonlijk. Ik hoop dat deze tips je helpen weer wat balans te vinden. Maar wanneer je merkt dat je vast loopt of minder plezier in je werk beleeft, maak dan eens een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking. Dan kan jij je verhaal doen bij mij als coach en collega diëtist en kijken we samen wat jou kan helpen. Kijk alvast op www.biancahermans.nl naar de mogelijkheden.

Voor nu: gefeliciteerd met ons mooie vak!

 

Gastblog Bianca Hermans, diëtist & gedragstherapeut www.biancahermans.nl

No comments yet.

Geef een reactie