Vakantie!

Joepie! Ik, Mirte, ben deze week op vakantie. Natuurlijk, hartstikke leuk: maar hoe doen we dat nu met (deels FODMAP arm) eten? Vandaag een klein verslagje van hoe dat nou bij een FODMAP foodie gaat 🙂

Dag 1: de busreis

Minder joepie, ik mocht een hele dag met mijn knieĂ«n in mijn neus in de bus zitten. Niet dat de bus niet goed geregeld was, in tegendeel, alleen een busreis blijft een busreis: voor je buik nooit een groot succes. Maar met een beetje voorbereiding viel het alles mee. Drinken blijft het belangrijkste, dus: genoeg water, fruitwater, een thermoskannetje thee mee. Qua eten houd ik het op zo’n dag vooral altijd klein: kleine porties bedoel ik dan. Liever iets extra’s eten omdat ik nog trek heb, dan bommetje vol zitten na een te grote lunch. Een zaden- en pittenbroodje (recept in mijn kookboek, blijft favoriet), belegt met oude kaas. Om te snacken wat rauwe worteltjes, mandarijntjes en pure chocolade. Ik kan niet zonder chocolade, al helemaal niet op vakantie! En niet te vergeten: een handje gezouten amandelen en pinda’s voor de zoute trek.

Bij het wegrestaurant in de avond kies ik voor een goed bord salade met dressing on the side. Daar doe ik zelf wat olijfolie en Balsamico overheen.

Dag 2, 3, 4, 5 …

Eenmaal in het hotel, weet ik al redelijk waar ik aan toe ben. Ik ben hier, wandel- en skihotel Gürgaletsch in Tschiertschen, afgelopen zomer namelijk al geweest! Dus dat is misschien een beetje vals spelen, maar ik heb nu precies hetzelfde gedaan als toen! Namelijk: een goede voorbereiding! Ik heb thuis granola gemaakt, waarmee ik elke ochtend kan ontbijten. Ik pak gewoon yoghurt van hier en roer er een lactase pil doorheen. Een stuk fruit erbij en het ontbijt is geregeld.

Voor tussendoor heb ik wat nootjes, zoute popcorn en pure chocolade mee genomen. Maar vaak eet ik pas tijdens de lunch weer wat. Ik heb niet zo veel last van fructanen, dus kan ’s middags gerust een gesmeerde boterham eten. Ok, en af en toe een patatje op de piste! Maar zeker niet elke dag, want Zwitserland is prachtig maar ook niet goedkoop. En daarbij heeft het nog niet zoveel gesneeuwd dus ben ik nog niet elke dag op de piste geweest. Hopelijk de laatste paar dagen nog wel lekker in de sneeuw banjeren!

Tussendoor eet ik altijd fruit. ALTIJD! Het is een soort stomme gewoonte geworden, maar tussen de lunch en het avondeten vindt ik het heerlijk. Dus die stomme gewoonte/verslaving is eigenlijk alleen maar gezond! En dan heb ik meteen mijn fruitbehoefte gehad die dag. Gelukkig staat er elke dag een grote mand fruit op het ontbijtbuffet, wat je ook mee mag nemen voor de lunch of later die dag.

In de avond eet ik wat de pot schaft. Ik zit in een familiehotel, waarbij je gewoon aan tafel zit met andere hotelgasten. Heel erg gezellig, als je leuke tafelgenoten hebt tenminste ;). Maar dat betekent dus geen menukaart, maar iedereen krijgt hetzelfde! Gelukkig is de kok hier erg goed ingesteld op speciale wensen: glutenvrij, lactosevrij, koemelkvrij you name it! Er wordt altijd wat lekkers mee gemaakt. Ik kies wel mijn groenten altijd uit. Als er bijvoorbeeld bloemkool op het menu staat, dan vraag ik die dag om wat meer salade, of ik eet even geen gekookte groenten. Polyolen doen het namelijk niet zo goed bij mij, dus daar waag ik mij niet aan. Meestal sla ik het toetje over (dan wordt het wat te veel van het goede), of pak ik weer een lactasepil als ik nog trek heb in het zuivelgedeelte. In mijn kamer liggen altijd nog wel wat lekkere snackjes voor de lekkere trek ’s avonds: nootjes, pure chocolade, rozijntjes of een zelfgebakken pindakaaskoekje!

De succesfactor hier is dus: voorbereiding. Neem dingen van huis mee, waarvan je weet dat je ze kunt eten. Probeer er achter te komen hoe de locatie er uit ziet qua eten. Zo kan je kijken op welke (maaltijd) momenten je even moet opletten, en wanneer dat niet nodig is. En voor welke (maaltijd) momenten je zelf iets moet meenemen, en wanneer niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: ben je de afgelopen tijd ook nog op vakantie geweest? Hoe is dat gegaan? Of ga je binnenkort op vakantie en weet je nog niet helemaal hoe je dat gaat doen? Laat het ons weten, plaats hieronder een reactie!

6 Responses to Vakantie!

1. Jorinke 15 januari 2016 at 13:22 #

Ik ben deze week ook op wintersport, in See (Tirol, Oostenrijk). Wij gaan heel bewust naar een appartement dat aan de piste ligt. In de supermarkt zijn volop spelt en glutenvrije producten te krijgen. Eventueel wat meenemen vanuit NL,
    We eten meestal in ons appartement zodat ik weet dat het goed gaat. Gelijk tussen de middag een heerlijk rust momentje.
    Gisteren in Ischgl/Samnaun geskied, in Samnaun hebben de restaurants een speciale glutenvrije menukaart.
    Ook de zomervakantie 2x in een appartement geweest. Toen in het Schwarzwald en Bayern, ook hier in de supermarkt veel spelt en glutenvrij te vinden.

• Mirte & Sigrid 24 januari 2016 at 21:02 #

Dat klinkt heel erg goed! Hopelijk heb je een fijne – en rustige buik – vakantie gehad! Liefs Mirte & Sigrid

2. Netty 23 januari 2016 at 17:51 #

Binnenkort ga ik 10 dagen naar La Gomera (Canarische eilanden), deels in hotel, deels in appartement. Omdat fructanen bij mij een van de boosdoeners is, is het nog wel een uitdaging hoe ik aan voldoende calorieën kom. Van nature ben ik slank en moet ik mijn best doen om niet af te vallen. Bovendien ben ik op vakantie altijd actief, ik ben meestal een hele dag op pad (wandelend). Ik neem in ieder geval een bananenbrood mee, glutenvrij brood (van yam) en rijstwafels. Die broodjes van Mirte ga ik ook eens proberen. Maar tegen de tijd dat het brood oud en beschimmeld raakt, hoop ik daar geschikt glutenvrij brood of speltbrood te vinden. Dat zal waarschijnlijk wel lukken, er zijn her en der wel biologische winkels. Bananen zijn er volop maar helaas, ook fructose is voor mij uit den boze, dus onbeperkt bananen eten zit er niet in.

• Mirte & Sigrid 24 januari 2016 at 21:06 #

Wat leuk dat je naar de Canarische eilanden gaat! Je kunt ook nog proteĂŻne repen, nootjes en andere energierijke FODMAP arme tussendoortjes meenemen! En probeer lekker veel eieren en volle producten (volle zuivel, wat meer olie bij de salade etc.) te eten: die zorgen ook voor meer energie, maar without the fructanen :D! Als polyolen geen probleem zijn dan zijn avocado’s ook top 🙂 Veel plezier in ieder geval! Liefs Mirte & Sigrid

3. Netty 31 januari 2016 at 16:36 #

Voor het eerst zaden- en pittenbroodjes gebakken: heerlijk! En voor het eerst sinds tijden dat ik weer zo’n lekker knapperig broodje eet. Een ideaal recept.

• Mirte & Sigrid 1 februari 2016 at 23:14 #

Leuk om te horen, bedankt!